Olika dieter för viktminskning | Dietguide

Olika dieter för viktminskning

Vi tänkte här gå igenom några dieter för viktminskning och se hur de fungerar, vilka för- respektive nackdelar som finns och vad man ska tänka på. Oavsett vilken typ av diet som du tycker verkar intressant så ska vi även komma med en liten uppmaning: ta kontakt med exempelvis en dietist innan och säkerställ att dieten i fråga verkligen passar dig och din kropp.

Du kan få värdefulla råd och du kan genom dessa kanske komma fram till att just du behöver ett annorlunda upplägg. I detta så kan även en personlig tränare vara till stor hjälp och där du kan få hjälp och motivation att lyckas genomföra ett skräddarsytt träningsprogram för dig. Med detta sagt: här kommer några dieter:

 


Så fungerar Cambridgemetoden

Cambridgemetoden går ut på att man ersätter alla måltider med soppa, gröt eller mjölkdrinkar – samtliga med ett kaloriintag på endast 473-476 kalorier per dag. En metod som bland annat används på Sahlgrenska Sjukhusets överviktsenhet. Genom att inta tre stycken Cambridgeprodukter så får man i sig hela det dagliga intaget av näring, vitaminer och mineraler.

Fördelar: En effektiv diet som direkt ger en snabb viktminskning. Produkterna finns i allt från gröt, soppor och mjölkdrinkar och dessutom i många olika smaker. Där kan vi bland annat nämna: vanilj, cappuccino, banan, jordgubb, choklad, äpple, mintchoklad – grönsaks- och kycklingsoppa. Cambridgemetoden går att kombinera och anpassa till ”vanlig mat” senare – men rådet är att man då tar goda råd och lägger upp ett schema tillsammans med en återförsäljare.

Nackdelar: det kan vara svårt att hålla vikten och framförallt så kan det vara svårt att sluta upp med den vanliga maten – även om man bara använder sig av Cambrigdeprodukter som ett komplement.

Flygvärdinnedieten – en klassisk metod

Flygvärdinnedieten anses av många vara den effektivaste dieten då det kommer till att gå ner i vikt snabbt. Som ett exempel på detta så kan man säga att ungefär ett kilo om dagen brukar försvinna – och at dieten i fråga endast pågår i ungefär fyra-till fem dagar. Dieten i fråga och själva namnet sägs komma av de höga krav som just flygvärdinnor haft på sig i att hålla sin vikt – något som gjort att man också snabbt måste kunna tappa några kilon om man gått upp under exempelvis sin ledighet. Det hela går ut på att man äta kött, fisk och grönsaker – men att exempelvis bröd, pasta och potatis helt ska undvikas. Vidare så är salt och peppar de enda kryddor som du behöver ha tillgängliga i skafferiet om du ska prova på flygvärdinnedieten – resten är ”förbjudna”. 

Exempel på hur en daglig meny kan se ut kommer här: frukost: en halv grapefrukt och en kopp kaffe. Lunch: en köttfärsbiff serverad med tomater, grönsallad och ett äpple. Naturligtvis utan dressing till. Middag: två stycken hårdkokta ägg, en halv grapefrukt och haricorverts.

  • Fördelar: du kommer att gå ner i vikt snabbt – utan tvekan.
  • Nackdelar: huvudvärk är en klar bieffekt som många nämner i samband med flygvärdinnedieten. Trötthet likaså. Svårigheten att behålla vikten efter avslutat program är dock den mest uppenbara nackdelen.

Atkinsdieten – en lite bortglömd metod

Atkinsdieten har sitt ursprung i Dr Robert Coleman Atkins tankar kring föda. Dieten lanserades under 60-talet och hade ett stort uppsving i mitten av 2000-talet för att sedan falla lite i glömska. Metoden i sig går ut på att man minimerar antalet kolhydrater – men att man istället äter mer av mättat fett och protein. Grundtanken är att kroppen ska drivas till 50-70% av just fett och protein; något som skiljer sig markant från hur vi i västvärlden normalt disponerar maten på våra tallrikar. Atkinsmetoden är indelad i fyra faser :

  • Induktionsfasen: den mest kända där man minimerar kolhydratintaget till 20 gram om dagen. I denna fas kan man notera att endast grönsaker som är gröna och växer ovan jord får intas. Vidare så måste alkohol undvikas och koffein reduceras. Förespråkas gör däremot saker som majonnäs, kött, fisk, skaldjur, olivolja och ost – som får ätas i obegränsade mängder. Ris, pasta, potatis, bönor, socker och mjölk ska inte ätas under denna fas som pågår i två veckors tid.
  • Viktminskningsfasen: här minskar restriktionerna och det enda som är strikt förbjudet är socker. Bantaren har ett eget ansvar att hitta sin nivå kring kolhydratintag kontra viktökning- minskning.
  • Balansfasen: här hittar man en balansnivå för sitt kolhydratintag. 10 gram kolhydrater/dag tillåts och bantaren får själv följa upp när- och om vikten börjar öka igen. Den nivån av kolhydrater ska således inte överskridas.
  • Underhållsfasen. Här har bantaren hittat sin nivå och kan – förhoppningsvis – följa den inslagna vägen genom resten av livet. Går han upp i vikt igen så börjar dieten om från induktionsfasen.

Fördelar med Atkinsdieten: Viktminskning sker de facto för många och detta utan nämnvärd uppoffring. Man behöver inte svälta utan kan fortfarande njuta av goda såser, vällagat kött och gräddiga rätter.

Nackdelar: svårt att hålla vikten – ett hoppande mellan olika vikter sker ofta i samband med Atkins. Många har dessutom gått upp mer än vad de vägde innan Atkins. Livmedelsverket rekommenderar inte dieten i fråga utan hänvisar istället till andra – mer långsiktiga – metoder där exempelvis mer motion, ett uteslutande av vitt socker samt ett byte till produkter med fullkorn rekommenderas.

Behöver du mer ingående hjälp med din viktminskning kan du vända dig till en viktcoach.