Vad innebär Atkinsdieten?

Atkinsdieten slog ner som lite av en bomb för några år sedan och var extremt upphaussad under en period. Denna diet har idag fallit lite i glömska och i och med att den fått flertalet efterföljare så är detta också förståeligt.

Atkins var en föregångare och där man ser att andra dieter inom samma sfär - LCHF exempelvis - är lite mer tillåtande och utvecklade så väljer också fler dessa alternativ.

Därmed inte sagt att Atkins ska förpassas till minnenas soptipp. Tvärtom. Många, än idag, väljer Atkins och många av dem som valde dieten för några år sedan vittnar om att det är det bästa val de gjort. För: sköter man Atkinsdieten strikt och är beredd på uppoffringar så kommer man att rasa i vikt - rejält.

Så fungerar Atkins

Många tänker sig att en diet ala Atkins innebär noll kolhydrater. Det är inte sant. Man utgår dels från att minimera antalet kolhydrater och dels också från att göra skillnad på sådana. Sant är att man stryker potatis, bröd, ris, pasta och socker från menyn. Men, man får dock äta långsamma kolhydrater - i mindre mängder - som exempelvis bönor, linser, råg och fullkornsprodukter.

Det som var - och fortfarande är - tilltalande med Atkins är att den dieten, till skillnad mot andra, ger dig en möjlighet att äta dig mätt. Rent förenklat så kan du äta hur mycket protein, fett och grönsaker som helst. Det är således inte så att man går omkring med tom mage och lider sig igenom en viktnedgång. Enbart genom att minska på intaget av kolhydrater så kan man tappa ganska många kilon.

kvinna äter äpple

Fyra faser för ett optimalt resultat

Atkins fungerar bäst om man följer fyra stycken faser och vi tänkte snabbt titta på hur dessa ser ut i verkligheten.

Fas 1 För att få kroppen att ta energi från fett istället för från kolhydrater så krävs det en tillvänjning. Det är också vad den första fasen handlar om. Man befinner sig i denna fas fram till dess att man är sju kilo från målvikten och man brukar - för att kroppen ska vänja sig - ha ett intag på max 20 gram kolhydrater per dag: kolhydrater som i sin tur primärt ska komma från grönsaker. Du kan äta exakt hur mycket kyckling, ägg och kött som helst; detta då dessa saker är fria från kolhydrater.

Fas 2 Den här fasen handlar om att hitta en kolhydrat-balans i kroppen; vilket innebär att du åter får äta lite mer kolhydrater än vid Fas 1. Maximalt handlar det dock om 25 gram/dagen och dessa kolhydrater ska härstamma från exempelvis bär, nötter, frön och grönsaker. För varje vecka som passerar så ökar du intaget av kolhydrater med fem gram. Du är Fas 2 fram till att du befinner dig 4,5 kilo från din målvikt och du bör alltid vara vaksam på att viktnedgången fortsätter.

Fas 3: Du har 4.5 kilo kvar att gå ner innan du brutit snöret längs mållinjen. Det ska du inte göra via en rusch; det ska ske långsamt och metodiskt. Enligt Atkinsdieten ska kroppen vänja sig vid den nya vikten och den nya kosten. Därför ska man befinna sig i denna fas i 30 dagar och vara beredd på att minska antalet kolhydrater om man börjar gå upp i vikt igen. Syftet är att du ska veta hur din kropp reagerar på kolhydrater - och på vilka - och att du därigenom skaffar dig en kunskap om hur du fungerar. En långsiktig viktnedgång ger bättre kontroll och bättre resultat.

Fas 4: Vid Fas 4 ska du veta vad du kan äta, hur mycket och hur du påverkas rent viktmässigt. Kosten är densamma som vid fas 3, men det är tänkt att det du äter nu också ska ätas resten av livet. Du har kännedom kring vilka livsmedel som är bra för dig, vilka som kanske skapar sug efter kolhydrater - och som därför kan undvikas/minskas - och du kan själv, så att säga, styra din egen skuta i den riktning du vill.

Vilka nackdelar finns med Atkinsdieten?

Den stora nackdelen med denna diet ligger i det uppenbara: folk har svårt att fortsätta den livet ut. Vi kan ofta ändra vanor under en begränsad period och att - som vid Atkins - ha något så definitivt att förhålla sig till är väldigt svårt. För många omöjligt. Det talande i detta är att många återgår till den kosthållning man hade innan och att man i och med detta går upp i vikt igen och där man slutligen till och med kan väga mer än vad man gjorde innan.

Därför är denna diet heller inte rekommenderad av Livsmedelsverket som snarare valt att plocka ut några guldkorn som innebär att man äter mindre kolhydrater och ersätter snabba sådana med långsammare; detta i kombination med mer rörelse och motion ger en större chans att behålla den vikt man vill ha.

4 okt 2019