Medelhavsdieten - klara fördelar

Medelhavsdieten har kommit stort på slutet och det är faktiskt något som är lätt att relatera till. Dels så handlar det om väldigt god mat, dels så också tillgången på medelhavskost ökat i Sverige och dels så är det heller inga problem gällande tillagning.

Frågan är om dieten i fråga verkligen fungerar? Ja, den fungerar, men precis som med allt annat så kräver den disciplin och att man - i det här fallet - även räknar på det dagliga intaget av kolhydrater. Gör man det och lär sig att älska kosten från medelhavet så finns det också stora fördelar att hämta hem dit inte enbart ett minskat midjemått kan räknas.

Skillnaden mellan medelhavsdieten och andra dieter är att den gör gott även på insidan av kroppen där man kan se bättre värden på lever samt en minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Så ska du äta enligt medelhavsdieten

Först och främst så ska man titta på vilka länder som inspirerat denna diet. Det handlar om Grekland, Spanien och Italien och hur man äter där. I de flesta fall så ser man tallrikar fyllda med grönsaker, med ljusare kött och med nyttiga fetter från exempelvis olivolja. Inte sällan så handlar det om kyckling och där man även kan se en rejält tilltagen ostbit - tänk halloumi - skymta; salladen å sin sida har fullt av baljväxter och bönor som utfyllnad och rätten serveras med ett glas rött vin.

Det är lätt att romantisera kring detta, men faktum är att det handlar om vanlig husmanskost i dessa medelhavsländer. Grönsaker - gärna grillade, röror, ostar, bönor, olivolja, nötter, mandlar, vinäger, fisk, skaldjur, frukt och bär - allt bildar en symbios som är bra för våra kroppar och det gör medelhavsdieten så speciell. Man kan äta gott och man kan äta mycket och ändå må bra.

grönsaker och fisk

Finns det någon skillnad mot LCHF?

Radar man upp allt detta så är det lätt att förväxla en medelhavsdiet med en annan typ av diet i form av LCHF. Det finns likheter dem emellan - men det finns även tydliga skillnader. Medelhavskost inkluderar även bröd och kolhydrater. Gällande bröd så bör man dock vara sparsam; åtminstone om man vill gå ner i vikt. Kolhydrater får man äta, men gärna mindre och bättre. Fullkorn rekommenderas och detta oavsett om det handlar om ris eller om pasta.

Det som förenar LCHF och medelhavsdieten är att båda ser till det faktum att vi ska äta nyttig mat som håller oss mätta länge. Det senare är en viktig sak då det kommer till att gå ner i vikt: många dieter är så pass strikta och sparsamma sett till vad man dår lägga på tallriken att det nästan uppmuntrar småätande. Det fina med denna diet och kosthållning är att man är mätt under en längre tid och att man i och med detta också står emot alla de frestelser som finns.

Finns det faror med denna kosthållning?

Det finns inga egentliga faror med medelhavskost, men man bör höja ett varningens finger för vin och intaget av denna dryck. Viss forskning visar att ett glas rött vin om dagen kan vara hälsosamt - speciellt för personer över femtio år. Men, de flesta är även medvetna om att alkohol har avigsidor som inte kan ignoreras.

Det bör man naturligtvis hålla koll på. Befinner man sig i någon typ av riskzon gällande alkohol så är det bättre att hålla sig till vanligt vatten - gärna med en liten citronskiva i sig, för smakens skull.

4 okt 2019